Pembangunan pendidikan di Federal Land Development Authority (FELDA) adalah selari dan selaras dengan program Pendidikan oleh Kementerian Pelajaran Malaysia yang berusaha untuk melahirkan sumber manusia negara yang berkebolehan. Pelbagai program tambahan pembelajaran telah dilaksanakan untuk memastikan kejayaan pelajar dalam pelajaran mereka dan seterusnya sebagai jaminan masa depan generasi muda FELDA. Pihak FELDA sendiri telah mengeluarkan peruntukan yang besar untuk membiayai program pendidikan tambahan untuk dilaksanakan di semua sekolah di seluruh tanah rancangan yang dikelolakan oleh FELDA (FELDA 1994 - 2006).
Pembangunan
pendidikan FELDA secara umumnya terbahagi kepada empat dimensi; iaitu melalui
peruntukan kewangan untuk program pendidikan dan biasiswa; perancangan program
di peringkat pusat; perlaksanaan program di sekolah FELDA; dan kerjasama FELDA
dengan Kementerian Pelajaran, Pejabat Pendidikan Daerah, PIBG dan komuniti
FELDA.
a.
Peruntukan kewangan.
Sebanyak RM5 juta disediakan dengan RM 15 000 setiap FELDA yang disalurkan
kepada Gerakan Kesejahteraan Keluarga (GKK). Aktiviti pendidikan dianjurkan
(motivasi teknik belajar, bengkel teknik menjawab soalan peperiksaan dan persediaan
menghadapi peperiksaan) oleh GKK, guru dan ibu bapa untuk kecemerlangan pelajar.
Ibu bapa sendiri diberi sesi penerangan dan perbincangan tentang motivasi diri,
membimbing anak-anak belajar, pemakanan, jadual belajar dan lain-lain. Penubuhan
Pusat Literasi Keluarga (PLK) oleh FELDA dengan kerjasama Kementerian Pembangunan
Wanita, Keluarga dan Masyarakat bertujuan untuk memberi pendedahan awal
kanak-kanak berumur 3 – 5 tahun ke arah minat membaca. Sehingga tahun 2006, terdapat
227 PLK di seluruh FELDA.
b.
Taman Bimbingan Kanak-kanak
(TABIKA) dibangunkan oleh FELDA, yang menyediakan bangunan, latihan dan gaji
guru, peralatan untuk tujuan pra-sekolah. Setiap tanah rancangan mempunyai
TABIKA masing-masing yang kini dikelolakan oleh KEMAS (agensi Jabatan Kemajuan
Masyarakat), selaras dengan peraturan mewajibkan pendidikan pra-sekolah di Malaysia.
c.
Skim Tuisyen FELDA (STF)
disasarkan kepada pelajar yang bakal menduduki peperiksaan PMR dan SPM supaya
mereka dapat menguasai pelajaran dan seterusnya bersedia menghadapi peperiksaan
ke arah keputusan cemerlang. Sehingga tahun 2006, seramai 158,454 orang pelajar
mengikuti kelas tuisyen yang disediakan di tanah rancangan FELDA dengan
peruntukan kewangan sebanyak RM42.5 juta.
d.
Asrama Semai Bakti (ASB)
dibina dan diuruskan oleh FELDA bagi anak peneroka yang berjaya melanjutkan
persekolahan di sekolah terpilih. ASB terdapat di Kelana Jaya, Kuala Lumpur,
Trolak dan Johor Bharu. Seramai 7,847 pelajar memanfaatkan kemudahan tempat tinggal
ini.
Secara keseluruhannya, prestasi pendidikan di
FELDA seluruh negara menunjukkan pencapaian yang agak sederhana dengan sedikit
peningkatan dari tahun ke tahun. Misalnya, pencapaian pelajar FELDA bagi
penilaian di peringkat Ujian Penilaian Sekolah Rendah (UPSR) menujukkan kadar
lulus yang melebihi 60 peratus antara tahun 2003 dan 2005. Keadaan yang hampir
sama turut berlaku di peringkat Penilaian Menengah Rendah (PMR) dengan kadar
lulus antara 55 dan 62 peratus. Namun pencapaian pelajar FELDA di peringkat
Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) amat memberangsangkan dengan peratusan yang
lulus melebihi 94 peratus (Jadual 1). Walau bagaimanapun, nisbah pelajar
cemerlang di semua peringkat peperiksaan amat kecil. Sehubungan itu, bilangan
pelajar yang berjaya memasuki sekolah asrama penuh secara relatifnya kecil.
Bagi pelajar yang mempunyai
pencapaian sederhana dan menunjukkan minat dalam jurusan teknikal, mereka
berpeluang meneruskan pengajian dalam bidang kemahiran dan separa mahir seperti
Teknologi Maklumat dan Komunikasi (ICT) dan teknikal. Kemahiran teknikal memang
diperlukan dalam pasaran pekerjaan sekarang selaras dengan perkembangan ekonomi
Malaysia ke arah negara perindustrian. Sehubungan itu, generasi FELDA yang
mempunyai kelulusan teknikal turut menawarkan diri untuk bekerja dalam bidang
berkaitan di bandar atau kawasan lain di luar tanah rancangan.
Pelajar yang berpencapaian
sederhana yang lain pula menawarkan diri untuk mengisi jawatan dalam sektor
perkhidmatan sama ada di sektor awam atau swasta. Mereka juga mengisi pekerjaan
di kilang yang berselerak di pelbagai estet perindustrian di seluruh negara.
Lokasi mereka bertugas di luar FELDA menyebabkan ramai generasi kedua ini terus
menetap di luar FELDA. Golongan pelajar yang agak lemah dalam pelajaran
lazimnya merupakan golongan yang rendah pencapaian pendidikannya. Kebanyakan
golongan tersebut terus tinggal di FELDA dan bekerja di ladang atau di bandar
berhampiran dengan cara berulang alik. Secara keseluruhannya, nisbah generasi
kedua yang kekal menetap di tanah rancangan secara relatifnya lebih kecil
berbanding golongan yang berhijrah keluar. Keadaan ini mungkin disebabkan
fungsi sistem pendidikan yang jelas berorientasikan penyediaan sumber manusia
untuk sektor bandar. Dalam hal ini, kajian kes di Felda Bersia cuba meneliti
implikasi pembangunan pendidikan kepada generasi keduanya.
Contoh
infrastructure pendidikan yang di beri oleh Kerajaan pada pihak FELDA;
Tiada ulasan:
Catat Ulasan