CABARAN USAHAWAN MUDA DALAM PERNIAGAAN INDUSTRI KECIL DAN SEDERHANA (IKS) DI MALAYSIA

Sektor Industri Kecil dan Sederhana (IKS) penting dari sudut sumbangannya yang besar terhadap ekonomi negara. Kejayaan usahawan muda di IKS memberi kesan positif terhadap pembangunan ekonomi negara. Usahawan muda tidak hanya mendirikan perniagaan baru, tetapi mereka juga meningkatkan peluang pekerjaan di pelbagai industri. Pihak berkuasa harus mengambil langkah-langkah untuk membantu dan mendorong para usahawan muda yang bersedia menghadapi cabaran menceburkan diri dalam sektor IKS. Kajian ini menggunakan metodologi kuantitatif yang melibatkan 138 responden yang merupakan usahawan muda yang berjaya. Dengan ini dapat disimpulkan bahawa orang muda yang sangat berdisiplin yang bersedia untuk mengambil risiko dan kreatif dan inovatif dalam pemikirannya akan menjadi calon yang baik untuk berjaya sebagai usahawan IKS di Malaysia. Hasil kajian menunjukkan bahawa sikap, minat dan kesedaran diri adalah faktor yang paling banyak menyumbang kepada kejayaan Usahawan muda.
Kegiatan keusahawanan dan perniagaan seperti IKS yang dijalankan akan menentukan dan mengenal pasti kemajuan yang telah dicapai oleh masyarakat dan negara. Usahawan muda adalah kumpulan yang dikenal pasti sebagai agen perubahan ekonomi dunia yang dapat dilihat pada masa ini melalui masa mereka dalam bidang keusahawanan dan perniagaan. Kerajaan Malaysia sangat mementingkan pengembangan dan pengembangan usahawan muda yang lebih berjaya dalam bidang perniagaan IKS untuk membantu pembangunan ekonomi luar bandar serta memberi bantuan kepada mereka untuk mengubah nasib mereka dengan peluang pekerjaan baru.
Di Malaysia, kerajaan dan swasta memainkan peranan penting dalam menarik golongan muda dan belia terutamanya untuk menceburkan diri dalam bidang Industri Kecil dan Sederhana (IKS) khususnya di kalangan luar bandar. Sektor IKS ini dianggap penting kerana memberikan sumbangan yang besar kepada pendapatan negara. Usahawan yang berjaya bukan sahaja mencipta perniagaan baru malahan mencipta perniagaan baru dan bahkan meningkatkan peluang pekerjaan berorientasikan sumber penciptaan penemuan, teknologi baru dan inovasi terkini.
Dalam usaha untuk mengembangkan sektor Industri Kecil dan Sederhana (IKS) di Malaysia dan menjalankan aktiviti keusahawanan di kawasan luar bandar dan sekali gus melahirkan usahawan muda, pihak kerajaan Malaysia telah memberi sepenuh tumpuan dengan melibatkan pelbagai kementerian dan institusi seperti Kementerian Pembangunan Usahawan, Kementerian Pembangunan Luar Bandar dan Wilayah, dengan kerjasama institusi dan agen-agen yang bertanggungjawab dan berkepentingan seperti Amanah Ikhtiar Malaysia (AIM), Tabung Ekonomi Usaha Niaga (TEKUN), Majlis Amanah Rakyat (MARA), Perbadanan Nasional Berhad (PNS), Bank Rakyat, Jabatan Pembangunan Koperasi (JPK), Maktab Kerjasama Malaysia (MKM) dan Syarikat Pembangunan Ekonomi Negeri (SEDCs). Di samping itu, kerajaan banyak membantu usahawan muda dari segi bantuan kewangan dan sedikit sebanyak mendorong pertumbuhan IKS itu sendiri.
Kejayaan usahawan muda dalam bidang IKM memberikan implikasi yang tinggi kepada masyarakat dan negara. Seperti yang dibuktikan oleh penemuan data KDNK, yang menunjukkan bahawa IKS di negara ini berkembang setiap tahun. Pertumbuhan IKS di Malaysia meningkat pada kadar tahunan purata 6.8% berbanding 4.9% untuk ekonomi keseluruhan pada tempoh 2004-2010. Kerajaan berharap agar usahawan muda terus berjaya dalam perniagaan IKS yang mana akan menjadi penyumbang penting dalam pertumbuhan sosioekonomi negara. Kajian ini dilakukan untuk mengkaji faktor kejayaan usahawan muda dalam perniagaan Industri Kecil dan Sederhana (IKS) di Malaysia sehingga dapat dijadikan panduan bagi anak muda dan belia lain untuk menceburkan diri dalam bidang perniagaan IKS. Hal demikian, tidak dapat dinafikan, ramai golongan usahawan muda dan belia di negara ini yang telah menyumbang dalam pembangunan ekonomi negara. Oleh itu, kemajuan perniagaan di kalangan usahawan muda di Malaysia perlu dititikberatkan kerana mereka merupakan aset negara bagi pertumbuhan ekonomi negara.
FAKTOR KEJAYAAN USAHAWAN MUDA DALAM PERNIAGAAN (IKS) DI MALAYSIA.
Kerjaya dalam bidang keusahawanan dan perniagaan Industri Kecil dan Sederhana (IKS) semakin meningkat dan menjadi salah satu faktor utama yang mendorong pertumbuhan dan keharmonian pembangunan ekonomi negara. Industri ini telah menjadi pilihan kerjaya bagi generasi muda dan belia, terutamanya di negara-negara progresif. Di Malaysia, generasi muda pada masa dahulu tidak begitu berminat untuk memulakan perniagaan di mana menurut statistik Biro Perangkaan Malaysia, terdapat sangat sedikit orang muda dalam kumpulan umur 15-24 tahun. Pada tahun 2009, kesedaran diri generasi muda dan belia mengenai keuntungan dan kelebihan bidang keusahawanan dan perniagaan (IKS) yang mampu mengubah nasib hidup mereka.meningkat dari semasa ke semasa. Oleh itu, generasi muda dan belia perlu bijak dalam merebut peluang yang ada terutamanya dalam bidang perniagaan IKS dan menjadi usahawan muda yang berjaya dan dapat membangun dengan peredaran semasa.
Kejayaan keusahawanan belia dalam perniagaan bergantung pada kemampuan mereka sendiri untuk meneroka pelbagai peluang persekitaran. Kejayaan keusahawanan bergantung pada pemikiran atau kecenderungan belia terhadap aktiviti keusahawanan. Kajian ini berpendapat bahawa potensi menjadi usahawan muda yang berjaya lebih cenderung kepada motivasi diri dan berfikiran positif terhadap aktiviti keusahawanan. Kajian ini menyimpulkan bahawa usahawan belia dapat menyalurkan potensi mereka untuk mencapai kejayaan dalam perniagaan dengan menggunakan sumber dan kesedaran diri mereka sendiri untuk melihat dan menganalisis persekitaran.
Selain itu, keusahawanan didefinisikan sebagai "kecenderungan seseorang untuk mencari peluang baru untuk pendanaan, berkelakuan kreatif, bertindak dengan berpandangan jauh dan menggunakan intuisi mendalam meningkatkan modal perniagaan" Untuk mencapai kejayaan usahawan muda dalam perniagaan adalah keterampilan pengetahuan faktor, pemasaran yang baik juga sebagai pengurusan organisasi dan kerjasama rangkaian luaran yang baik. Kerjasama faktor hubungan dan jaringan luaran adalah perkara penting dalam kejayaan keusahawanan kerana dapat memperluas pemasaran produk yang ditawarkan. Ini untuk membolehkan pengusaha berpandangan jauh berdasarkan pengetahuan perniagaan yang dimiliki.
KERANGKA KONSEPTUAL KEJAYAAN USAHAWAN MUDA DALAM PERNIAGAAN IKS DI MALAYSIA.
Teori Gibbs dan Ritchie (1982) memandang keusahawanan sebagai proses sosial. Ini kerana idea dan cita-cita muncul dalam situasi sosial. Walaupun keperibadian seseorang adalah perkara terpenting untuk berjaya, kejayaan adalah seorang usahawan muda dapat dipengaruhi kerana pengaruh keluarga, pendidikan, pengalaman, sokongan dan dorongan. Tahap yang harus dilalui oleh seorang usahawan muda untuk mencapai kejayaan perniagaan adalah bermula dari mencari motif atau matlamat mengapa sesuatu perniagaan mesti dijalankan. Langkah seterusnya adalah mencari sumber yang diperlukan seperti bahan, sumber modal dan dana. Seterusnya adalah dengan meningkatkan kemahiran dan pengetahuan seseorang dalam bidang perniagaan. Organisasi pengurusan dan kolaborasi rangkaian luaran serta faktor persekitaran perniagaan sedikit sebanyak mempengaruhi perniagaan usahawan muda. Model asal dibahagikan kepada empat komponen untuk kejayaan perniagaan. Faktor-faktor ini adalah idea dan pasaran, motivasi dan tekad, sumber daya dan kemampuan.
KESIMPULAN
Faktor kejayaan keusahawanan dalam perniagaan IKS di Malaysia boleh dibahagikan kepada faktor dalaman dan luaran. Faktor dalaman yang berkait rapat dengan diri pengusaha sendiri. Faktor luaran yang berkaitan dengan kerjasama institusi luar seperti kerajaan, swasta dan agensi yang bertanggungjawab dan berminat. Semua faktor dimensi ini sangat diperlukan bagi seseorang usahawan untuk mencapai kejayaannya sekaligus untuk meningkatkan pembangunan ekonomi negara. Oleh itu, semua faktor dan item dimensi perlu berada pada tahap kepentingan yang tinggi dalam menghadapi semua cabaran untuk menjadi usahawan muda yang berjaya.


